Pages

Thursday, August 27

Surat Terbuka Untuk PM

BANTAHANAN TERHADAP KONSERT
MICHEAL LEARN TO ROCK (MLTR)
- ETERNITY TOUR 2009 : LIVE IN MALAYSIA
PADA 5 SEPTEMBER 2009
DI ARENA OF STARS, GENTING HIGHLAND.


Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Pertama dan utamanya, sama-sama kita panjatkan kesyukuran yang mutlak kepada Allah Taala yang memberi peluang kepada kita untuk sama-sama membincangkan satu isu yang membawa kepada kepentingan bersama.

Saya mewakili sebilangan kecil golongan mahasiswa dan rakyat menyatakan pendirian bahawa kami sekali-kali tidak bersetuju dengan penganjuran konsert MLTR yang akan diadakan seperti yang Dato' Sri sedia maklum.

Dato' Sri,

Adalah tiada daya saya yang marhein ini untuk menentang kepimpinan Dato' Sri dan tujuan surat ini ditulis juga bukan untuk menentang atau menberontak. Namun sebagai seorang rakyat saya merasa terpanggil untuk membawa suara rakyat ke meja Perdana Menteri yang diberi kuasa.Bantahan ini dibuat bukan kerana membenci batang tubuh Dato' Sri serta seluruh jemaah menteri tetapi bersebab.

Sebagai rakyat saya menyatakan pendirian untuk membantah konsert tersebut kerana:

  1. Tidak menghormati bulan Ramadhan al-Mubarak. Seperti yang Dato' Sri sedia maklum bahawa Bulan Ramadhan adalah anugerah Allah kepada seluruh ummat Islam. Ianya dikira mencemar kesuciaan bulan Ramadhan dan tidak mensyukuri nikmat Ramadhan dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah seperti berterawikh, tadarrus dan seumpamanya.
  2. Tidak menepati syariat Islam. Saya yakin bahawa Dato' Sri sedia arif akan hal ini. Islam tidak melarang ummatnya untuk berhibur tetapi perlu kena pada salurannya. Tiada pergaulan bebas dan muzik-muzik yang melalaikan. Jadi, hal ini bercanggah dengan perlembagaan negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi negara.
  3. Bercanggah dengan tatasusila dan budaya ketimuran. Semua mengetehui dan menghormati bahawa masyarakat timur terutamanya orang Melayu sangat menitikberatkan kesopanan dan tatasusila. Penganjuran konsert seperti ini kebiasaannya akan membawa kepada keruntuhan moral rakyat Malaysia yang Dato' Sri kasihi terutamanya para remaja.
  4. Tidak menghormati sambutan bulan kemerdekaan dan Hari Malaysia. Seperti yang disepakati bahawa sambutan kemerdekaan tahun ini tidak akan dicemari dengan hiburan dan Dato' Sri sendiri menjanjikan sambutan tahun ini adalah berlainan kerana menghormati kemuliaan Ramadhan.
  5. Tidak bertepatan dengan slogan "rakyat didahulukan pencapaian diutamakan". Dalam memenuhi kehendak rakyat Dato' Sri haruslah melihat dari segenap aspek terutamanya dalam hal-hal yang sensitif dan kebajikan. Jika konsert seperti menjadi kebiasaan ianya akan membantut hasrat Dato' Sri untuk meningkatkan pencapaian rakyat dan negara.
Pemimpin yang bijak membuat keputusan,

Tiadalah gembira di hati rakyat jelata jika permintaannya didengar dan permohonannya diperkenan sang pemerintah. Saya pasti Dato' Sri mampu membuat keputusan yang bijak dengan mengambil kira kebajikan dan pembangunan jiwa rakyat terutamanya para remaja. Moga kuasa yang diberikan dimanfaatkan untuk membuat rakyat tersenyum dan bukan hanya mengejar pebangunan metarial semata-mata.

Saya dengan ini mewakili golongan marhein juga membawa suara mahasiswa bertegas dan tegar dengan pendirian kami. Moga idealisme Dato' Sri tidak menjadi kenyataan dengan mendahului suara rakyat.

Diharap keputusan Dato' Sri mampu membuat keputusan yang bisa membuat rakyat tersenyum, yang membenci akan menyokong dan yang menyokong terus mendokong.

Salam Kemuliaan Ramadhan.



3 comments:

  1. student POWER..!!!!!

    ReplyDelete
  2. ko ni eksyen je lebih..
    surat 2 dah hantar kt najib ke???
    najib x buka pun blog ko 2..
    sembang kemas je..
    haprak

    ReplyDelete
  3. kpda saudara di atas, saya publish surat ni kt blog sejurus saya hantar k PM mlalaui email..
    saya rasa itu lebih baik dari xbuat apa..lg sedih kalau hanya tau kutuk j..

    t.kasih

    ReplyDelete