Pages

Saturday, September 19

Perutusan Eidul Fitri YDP

Assalamualaikum dan Salam Syawal.

Allahuakbar, Allahuakbar, Allahuakbar.

Alhamdulillah. Kesyukuran yang tiada batas sempadan kita rafa'kan pada Rabbul Jalil, tuhan yang mengurniakan Ramadhan dan Syawal. Syukur kerana direzekikan menghabiskan tamrin Ramadhan dan anugerah Syawal.

RAMADHAN PUSAT RAWATAN

Ramadhan persis hospital
atau pusat perubatan. Seluruh hamba-Nya diwajibkan menjalani pelbagai rawatan dan terapi bagi memulihkan segala penyakit kehambaan. Setelah 30 hari kita berada dalam tahanan wad Ramadhan, adakah kita semakin sembuh? Atau umpama penyakit diabetes yang terpaksa dipoting kaki? Atau semakin nazak iman kita? Jawapannya melalui bukti istiqomah kita terhadap sujud dan tahajjud Ramadhan. Harapnya terapi Ramadhan bisa mensufikan hati kita serta memberi nafas baru buat iman kita.

TANGISAN RAMADHAN DAN KEMENANGAN SYAWAL

".......dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya (puasa) dan hendaklah kamu mengagungkan Allah di atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu , supaya kamu bersyukur." (al-Baqarah:185)

Menjadi kebiasaan bagi kita bergembira tika menyambut Eidulfitri. Dan kebanyakan kita menjadikan hari raya sebagai adat. Bukannya ibadah mahupun sunnah. Sambutlah kehadiran Syawal dengan kita menangisi terlebih dahulu pemergian Ramadhan. Moga-moga keputusan terapi Ramadhan mencapai visi utama "agar kamu bertaaqwa".

Usahlah sambutan kita bak menyambut wira yang baru dibelenggu. Jangan sesekali kita termasuk dari golongan yang yang berpesta dengam pembebasan banduan syaitan dan sekutunya.

SELAMATKAN HARI RAYA

Sambutlah lebaran dengan takbir, tahmid dan zikir-zikir pujian pada-Nya. Sambutlah seperti Rasulullah dan para mu'min menyambut kemenangan Badar. Ribuan kemaafan dari saya dan seluruh pimpinan kepada semua pensyarah dan semua warga Apium.

Salam dunia, salam semua, salam hari raya.



كل عام وانتم بخير

تقبل الله منا ومنكم




Pejuang Berjiwa Hamba;
Syis Abdul Kadir
Yang Dipertua
Majlis Perwakilan Pelajar
Akademi Pengajian Islam Uni. Malaya
Nilam Puri

No comments:

Post a Comment